Foodboxen

Met Hello Fresh als koploper, zijn er nu ook veel varianten van dit geniale idee verschenen. Marley Spoon, dekrat,nl & foodwelove.nl zijn drie varianten van Hello Fresh. Het idee: verpak drie of meer avondmaaltijden voor 2 of meer personen in een box en laat deze thuisbezorgen. Ideaal voor het drukke gezinsleven waar veel Nederlanders tegenwoordig onder lijden. Daarnaast is het een stukje gemakzucht, voor de ietwat luie Nederlanders onder ons die gewoon geen zin hebben om naar de supermarkt te lopen. Maar ook de supermarkten beginnen wakker te worden, en kunnen natuurlijk niet achterblijven op deze trend. Albert Heijn komt met de Allerhande box en ook Jumbo schijnt bezig met een vergelijkend concept.

Maar waarom zijn de foodboxen nu zo ontzettend populair onder de Nederlanders en de rest van de wereld? Naast dat door de komst van het internet er ontzettend veel creatieve ideeën zijn opgezet en zich hebben ontwikkeld tot multinationals zijn er ook nog andere redenen te noemen voor het succes van dit concept.

De foodboxen bevatten vaak biologische en eerlijke producten. De oorsprong van ons eten begint een steeds grotere rol te spelen in de voeding van de Nederlander. Biologisch eten en weten waar je eten vandaan komt is een trend. Men wil graag weten wat hij of zij eet en dat is ook logisch. Door alle ophef over de plofkippen en de paardenbiefstukken, is heel Nederland voorzichtiger geworden met wat er precies op hun bord ligt. Daarnaast wordt er veel onderzoek gedaan naar de toegevoegde e-nummers in de producten in de supermarkt en de gezondheid daarvan.

Een makkelijk bruggetje naar de volgende reden van het succes van de foodboxen, namelijk: gezondheid. Naast alle graat magere modellen in de Vogue, wat natuurlijk altijd wel een dingetje is geweest, lijkt iedereen wel strak in het vel te zitten. Veel mensen worden beïnvloed door ‘foodbloggers’ en ‘fitgirls’ op instagram. Dit zijn allemaal ‘gewone’ mensen en het is makkelijker om jezelf daarmee te vergelijken. De algehele trend die we hier over kunnen trekken is, dat het steeds belangrijker wordt om je lichaam te behandelen als een tempel en door middel van voeding en beweging goed voor jezelf te zorgen. De foodboxen bevatten de nodige hoeveelheid groente voor een mens per dag. Als je zelf boodschappen doet is het natuurlijk een stuk gemakkelijker om even een opwarmmaaltijd te halen als je geen tijd hebt om te koken.

Daarnaast is verspilling van eten tegenwoordig ook wel een dingetje. In een gemiddeld gezin wordt er per jaar 50 kilogram goed voedsel weggegooid. Zonde, denkt men tegenwoordig. In de foodboxen wordt alles keurig afgemeten voor een 2 of 4 persoons-maaltijd.

Daarnaast scheelt het vaak ook in de kosten. Voor een volledige maaltijd betaal je vaak 5 euro per persoon. In de supermarkt zal je dit niet zo snel vinden voor een maaltijd die alle voedingstoffen bevat.

De foodbox behoort tot de micro trend. De gezonde levensstijl behoort tot de meso trend en het bewust omgaan met het milieu en het lichaam is dan weer een mega trend. Het makkelijke en gezonde eten maakt een enorme groei door en ik voorspel dat het einde daarvan nog lang niet in zicht is.

Dagmar Binkhorst 1604275

Jan Magazine, 2015, Flat webdesign, Online beschikbaar op http://www.jan-magazine.nl/eten/trends/artikel/de-foodbox-hype-bereikt-zijn-hoogtepunt. (gebruikt op 3 september 2015)

Foodinspiration.nl, 2014, Flat webdesign, Online beschikbaar op http://www.foodinspiration.nl/article/2014-12-09-de-foodbox (gebruikt op 3 september 2015)

Plaats een reactie