Bloggen en Vloggen

Bloggen, het delen van eigen geschreven content in de vorm van een blogpost. In 1997 is het bloggen bedacht door Jorn Barger vloggen (Slierendrecht, 2014), is sinds 1999 gaan groeien en heeft sindsdien een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Inmiddels is ook vloggen erg populair geworden. Vloggen is een afkorting van video blog. Het delen van video’s via bijvoorbeeld je eigen Youtube kanaal.

Wie had gedacht dat bloggen en vloggen zo groot zou worden dat je er je brood mee zou kunnen verdienen? Dit zijn in Nederland voornamelijk fashion- en beautybloggers. Een paar voorbeelden hiervan zijn Beautygloss, Miss lipgloss en Afterdrk. Ook vloggen wordt steeds populairder. Denk bijvoorbeeld maar aan de Assenaarse Enzo Knol, Kud of Dit is Milan (Jassies, 2013). Enzo Knol is zelfs al zo bekend dat er politie bij aan te pas moet komen om zijn schreeuwende fans van hem vandaan te houden. Hij heeft inmiddels meer dan 800.000 volgers op Youtube (Youtube.com, 2015).

Het bloggen en vloggen bestaat al een tijdje, maar is uitgegroeid tot een grote trend. Nog steeds blijven ze groeien als paddenstoelen uit de grond. Ook marketeers is het opgevallen dat de bloggers en vloggers invloed hebben op jongeren. Veel bedrijven en merken proberen er daarom ook gebruik van te maken. Wehkamp is hier een voorbeeld van. Zij hebben een vlogkanaal opgericht waar vier bekende vloggers tips en adviezen geven op het gebied van lifestyle (Customer Talk, 2015). Een ander goed voorbeeld is de Amerikaanse beauty en fashion vlogger Carli Bybel. Ze is in 2011 begonnen met haar beauty tutorials en is inmiddels uitgegroeid tot een echte beauty guru. BH Cosmetics is daarom met haar rond de tafel gaan zitten en samen hebben ze dit jaar een oogschaduw palette op de mark gebracht (StreetInsiders.com, 2015). Voor beide partijen een slimme zet natuurlijk. De bloggers en vloggers hebben dus weldegelijk invloed op de maatschappij en het is nog steeds booming business. Er zijn zelfs al een tijdje blogevents in binnen- en buitenland en er worden awards uitgereikt (Jassies, 2013). Echt een trend dus.

De persoonlijke blogs en vlogs behoren tot het marktniveau. In het geval van de blogs en vlogs is succes moeilijk te voorspellen. Een enkeling groeit uit tot succesvolle blogger of vlogger. Volgens Marco Dekkers is de belangrijkste reden waarom men blogt of vlogt, omdat zij de behoefte hebben om hun interesse, passe en/of kennis te delen met andere. In principe is dat verder niet echt iets nieuws, maar door de technologie is het mogelijk gemaakt om dit voor een veel groter publiek te doen dan alleen je vrienden of familie. (Dekkers, 2011) Het delen van je interesse, passie en kennis is in dit geval de meso trend en is het gevolg van de mega trend individualisering. De bloggers en de vloggers doen precies wat ze willen, hoe ze dat willen en wanneer ze dat willen. Ze trekken hun eigen plan en richten hun eigen leven in wat behoort tot het individualisme (De Mossel, 2013).

Het bepalen in welke fase van haar levenscyclus het bloggen en vloggen zit, is in dit geval wat moeilijker. Het bestaat inmiddels dus al sinds 1999, maar het grote succes is pas sinds de laatste jaren. Wanneer de technologie het mogelijk heeft gemaakt om op een makkelijke manier de bloggers en vloggers wereldwijd te volgen en merken en bedrijven die vervolgens inspelen op dit succes. Daarnaast is het bloggen ook al een stuk ouder dan het vloggen. Ik plaats deze trend toch in stage 3, early majority, omdat de trend om je interesse en passie te delen met andere door middel van vloggen nog steeds groeit. De populariteit van Vloggen is volgens Customer Talk momenteel ongekend en de aanbiedingen van bedrijven aan de vloggers blijven binnenstromen (Customer Talk, 2015).

Om een succesvolle blogger of vlogger te kunnen worden zul je er ontzettend veel tijd in moeten steken en het duurt even voordat je er echt geld me kan gaan verdienen. Zonder succes geen geld dus. Is bloggen en vloggen dan eerder een uit de hand gelopen hobby of kunnen jullie dit echt zien als een baan?

Geschreven door Linda Rovers
Op 11-09-2015

Bronnen:
Customer Talk. (2015, 16 juli). Invloedrijke vloggers onderdeel webcontentmanagement Wehkamp. Geraadpleegd op 10-09-2015, van http://www.customertalk.nl/nieuws/id7693-invloedrijke-vloggers-onderdeel-webcontentmanagement-wehkamp.html

De Mossel. (2013, 23 april). Individualisme: individualisering van de samenleving individualisme en protestantisme. Geraadpleegd op 10-09-2015, van http://de-mossel.plazilla.com/page/4295106782/individualisme-individualisering-van-de-samenleving-individualisme-en-protestantisme

Dekkers, M. (2011, 2 november). Bloggen: 8 redenen om te beginnen. Geraadpleegd op 10-09-2015, van http://www.frankwatching.com/archive/2011/11/02/bloggen-8-redenen-om-te-beginnen/

Jassies, K.(2013, 9 augustus). Upcoming: Blogger en vlogger communities. Geraadpleegd op 07-09-2015, van http://www.frankwatching.com/archive/2013/08/09/upcoming-blogger-en-vlogger-communities/

Slierendrecht, C. (2014, 3 januari). De historie van bloggen. Geraadpleegd op 07-09-2015, van http://www.dutchblogger.nl/artikelen/de-historie-van-bloggen/

StreetInsiders.com (2015, 26 augustus). BH Cosmetics & Carli Bybel Team Up for Chic New Makeup Palette. Geraadpleegd op 10-09-2015, van http://www.streetinsider.com/Press+Releases/BH+Cosmetics+%26amp%3B+Carli+Bybel+Team+Up+for+Chic+New+Makeup+Palette/10844577.html

Youtube.com (2015, september). EnzoKnol. Geraadpleegd op 07-09-2015, van https://www.youtube.com/user/EnzoKnol

4 gedachtes over “Bloggen en Vloggen

  1. Bloggen en vloggen vind ik een heel leuk en herkenbaar onderwerp. Soms betrap ik mijzelf erop hoelang ik soms bezig ben met blogs checken, lezen en filmpjes kijken. Misliggloss en Beautygloss keek ik al toen ze nog in hun slaapkamertje bij hun ouders thuis filmpjes maakten. Toen was het nog helemaal niet zo bekend, terwijl nu bijna iedereen wel bekend is met bloggers en vloggers. Daarnaast is het ook heel interessant hoe bedrijven gebruik maken van deze bloggers en vloggers. Als ze al een paar keer een product van een bepaald merk een aantal keer noemen in hun filmpjes, hebben ze al een merk geholpen met een samenwerking. Het is alleen wel de kunst dit zo min opvallend mogelijk te doen. Als je volgers het te veel merken, worden de filmpjes minder gewaardeerd en zullen ze niet meer terug komen. Via instagram krijgen bloggers ook betaald. Één van de 20 posts krijgt blogger Yara Michels van Chapter Friday betaald, dit gaat vanaf een paar honderd euro. Volgens BlogMij-oprichter Niels Verhoeven kunnen van de 250 bloggers die zijn aangesloten bij BlofMij er tachtig leven van het bloggen. Maar dat betekent wel dat bloggers per dag 24 uur in contact staan met hun doelgroep. (nrcq, 2014)

    Het beginnen aan een blog ontstaat vanuit een hobby. Ze vinden het leuk hun hobby te delen met anderen. Als ze doormiddel van samenwerkingen gaan verdienen en uiteindelijk ervan kunnen leven. Kun je bloggen en vloggen zeker als een baan zien en dan kun je zeggen dat je baan een hobby is.

    Ik ben benieuwd wat het volgende platform zal zijn. Je hebt nu, de website van de blogger die wordt verbonden met Youtube en Instagram waar gesponseerde foto’s worden geplaatst. Je merkt nu dat Snapchat onder de bloggers en vloggers in upcomming is, wordt dat het nieuwe platform? Zal er misschien na geruime tijd ook een ander platform komen die Youtube overneemt?

    Sophie Barkmeijer
    13 september 2015

    Bron:
    Poel, R. van der. (2014). Nrcq. Hoe je met je blog goed geld kunt verdienen. Geraadpleegd op 13 september 2015: http://www.nrcq.nl/2014/12/03/hoe-je-met-je-blog-goed-geld-kunt-verdienen

    Like

  2. Je zou denken dat het vloggen vanuit een hobby uitgroeid naar een betaalde baan. Echter is dit niet altijd zo. Dat bewijst het verhaal van Lonelygirl15.

    Lonelygirl15 was een meisje van 15 jaar oud die van 2006 tot en met 2008 op youtube vlogde over haar leven. Hierin ging het over huiswerk, familie, vriendjes, vriendinnen en ga zo maar door. Haar vlogs bleken immens populair en werden door veel mensen gevolgd. Ze is zelfs nog voor een tijd de persoon met de meeste reacties op haar kanaal geweest. Deze ‘subscribes’ zijn onder vloggers nogal een groot ding. (Lobo, 2011)

    Uiteindelijk kwam er een grote ophef over de identiteit van Lonelygirl15. Een van haar grootste volgers had namelijk een fansite voor haar opgericht. Echter bleek later dat het domein voor deze site al een maand voor haar eerste vlog was aangemaakt. Ook door de enorm goede editing skills van de video’s begonnen de volgers te twijfelen over de identiteit. Uiteindelijk is er uit een onderzoek gebleken dat Lonelygirl15 een actrice was en samenwerkte met 3 filmmakers. De filmmakers hadden het hele concept en het narratieve verhaal er achter bedacht. Uiteindelijk heeft dit alle 4 veel geld opgeleverd. (Lobo, 2011)

    Toch denk ik dat in de meeste gevallen het vloggen en bloggen wèl als een hobby begint. Uiteindelijk zal het vaker voorkomen dat mensen beginnen met het vloggen vanuit een passie en dat het later blijkt dat ze er gewoon heel goed in zijn. Daar liggen dan de kansen voor de bedrijven die denken dat het slim is om een samenwerking aan te gaan.

    Als aanvulling op de reactie van Sophie, denk ik wel dat daar een goed punt benoemt wordt. Voor de toekomst van het vloggen en bloggen moet er een oog gehouden worden op de trends binnen de social-media. Zo is er bijvoorbeeld een aantal jaar geleden wel eens over gespeculeerd om mensen op youtube te laten betalen voor het hebben van een abonnement. (Nu.nl, 2013) Dit kan voor vloggers in zowel hun voordeel als hun nadeel werken. Daarom zouden zij bij dit soort veranderingen een oog op de social-media toekomst moeten houden.

    Marli Klok
    14-09-2015

    Lobo, T. (2011) Lonelygirl15. Geraadpleegd op: 14-09-2015, via:
    http://knowyourmeme.com/memes/lonelygirl15

    Nu.nl (2013, 6 maart) Youtube overweegt gebruikers te laten betalen voor muziekvideo’s. Geraadpleegd op: 14-09-2015, via:
    http://www.nu.nl/internet/3360437/youtube-overweegt-gebruikers-laten-betalen-muziekvideos.html

    Like

  3. Ik denk dat bloggen een grote uit de hand gelopen hobby is. Daarentegen denk ik dat het voor heel veel bedrijven slim is om samen te gaan werken met bloggers. Girlslove2run is daar een goed voorbeeld van. Ik volg deze twee sportieve meiden al een behoorlijke tijd op Instagram en Facebook, en ben ook zeker fan van hun geworden. Binnen een jaar zijn ze uitgegroeid tot Nederlands grootste blog voor sportieve vrouwen. Zij werken samen met grote merken als Bijenkorf en Nike, en worden vaak uitgenodigd om te spreken op verschillende evenementen. (Emerce, 2012) Eigenlijk moet je het zien als een win-win situatie. De brand awareness van merken wordt verhoogd, en deze blogsters krijgen mooie gratis spullen om mee te pronken. Voor merken is het de moderne vorm van branded content. Om Ludo een blikje cola te laten drinken in aflevering GTST is niet helemaal meer van deze tijd en waarschijnlijk ongeloofwaardig. Maar dat Francien van Girlslove2run elke dag een rondje rent door het Vondelpark in haar gloednieuwe Nike broek, maakt het geloofwaardig. Bloggers zijn echte mensen met echte behoeftes en gebruiken daarom ook echte producten van bepaalde merken. Daarnaast zijn de velen blogs makkelijk onder te verdelen in bepaalde groepen. Dit maakt het voor merken ook makkelijk om tussen het wirwar van alle bloggers iemand te vinden die bij jou merk past.
    Tot slot denk ik wel dat je het als blogger helemaal zelf in de hand hebt hoever je hiermee kan gaan en hoeveel geld je hiermee kan verdienen. En je hebt dus ook zelf in de hand of je het alleen bij een hobby houdt of er ook een glansrijke carrière aan vast wil plakken.

    Dagmar Binkhorst 1604275

    Emerce, 2012, Girlslove2run goed blog nodigt uit tot interactie, geraadpleegd op 15 september 2015 via: http://www.emerce.nl/interviews/girlslove2run-goed-blog-nodigt-uit-tot-interactie

    Like

  4. In blogging en vlogging is tegenwoordig goed geld te verdienen. Bedrijven zoals Social 1nfluencers zagen al snel dat samenwerking tussen merken en populaire youtube sterren een gat in de markt was. Tegenwoordig vertegenwoordigen ze de bekendste vloggers in Nederland. Ze bezorgen extra populariteit voor de online celebrities en zorgen ervoor dat deze vloggers ook nog eens geld verdienen met hun vlogs. (Social 1nfluencers, 2015) Er worden tegenwoordig steeds vaker kleine concepten bedacht waarbij een bepaald product op een leuke manier gebruikt word door de vlogger. Vaak in de vorm van een review of test. Helemaal slim natuurlijk. Vooral omdat deze vorm van marketing alleen bereik heeft bij de doelgroep. Zoek je op Youtube naar je favoriete make up vlogger dan krijg je haar te zien met nieuwe producten om te testen.
    Zelf denk ik dat er nog een veel grotere toekomst in vlogging zit. Steeds vaker kijken jongeren via Youtube naar media en minder vaak via de tv. (Automatiseringsgids, 2015) Om een specifiek antwoord te geven op je vraag: Een nieuwspresentator is ook ooit begonnen op basis van interesse. Wie weet is dit misschien binnekort ook wel zo voor de Youtube sterren? Een uit de hand gelopen hobby die een baan op kan leveren. Zelf denk ik dat dit zeker geen gekke voorspelling is.

    Geschreven door Erik Pater op 15 sep. 15.

    Bronnen:

    Social1nfluencers. (geen datum). Social1nfluencers. Geraadpleegd via
    https://social1nfluencers.homerun.hr

    Schop, E. (3 September 2015). 1 op de 10 kijkt meer dan 3 uur per dag Youtube. Geraadpleegd via http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2015/36/1-op-de-10-kijkt-meer-dan-3-uur-per-dag-youtube

    Like

Plaats een reactie